Summary
We report nine patients with partial epilepsy, who had lesions within the brain stem
(n = 4), the hypothalamic region (n = 2), and the thalamus (n = 3). The brain stem
lesions consisted of a glioma or ganglioglioma of the pedunculus cerebellaris superior
(Pat. K. K.; No. I), a pontine demyelinating lesion (Pat. K. A.; No. II); an arteriovenous
malformation in brachium pontis (Pat. C. T.; No. III); and a pontine teleangiectasy
(Pat. H. C.; No. VII). The hypothalamic lesions were an astrocytoma of the mamillary
body (Pat. W. F.; No. V) and a hypothalamic dermoid (Pat. K. L.; No. VI). The thalamic
lesions consisted of a cyst (Pat. A. S.; No. IV), a cavernoma (Pat. H. S.; No. VIII)
and a low grade cystic glioma (Pat. H. L.; No. IX). In all patients an association
between the lesion and the epilepsy was assumed despite the fact that the seizure
semiology was consistent with temporal lobe, or with frontal lobe epilepsy. The subcortical
seizure origin was proven by a complete seizure relief after surgical resection of
the lesion in 3 patients, and by a reduction of seizure frequency in 1 patient. We
discuss the seizure semiology, with emphasis on the pathophysiology in the light of
the current literature.
Zusammenfassung
Wir berichten über neun Patienten mit einer symptomatischen partiellen Epilepsie mit
neuroradiologist gesicherten Läsionen im Bereich des Hirnstammes (n = 4), des Hypothalamus
(n = 2) und der tiefen subkortikalen Kerngebiete (n = 3). Die Hirnstammläsionen wurden
neuroradiologisch folgendermaßen charakterisiert, nicht raumfordernde Läsion des Pedunculus
cerebellaris superior (Pat. K. K.; Nr. I), pontine demyelinisierende Läsion (Pat.
K. A.; N. II); arteriovenöse Mißbildung im Brachium pontis (Pat. C. T.; Nr. III);
und Teleangiektasie des Pons (Pat. H. C.; Nr. VII). Die hypothalamischen Läsionen
beinhalten ein Astrozytom des Corpus mamillare (Pat. W. F.; Nr. V) und ein interpedunkulärhypothalamisch
gelegenes Dermoid (Pat. K. L.; Nr. VI). Bei den thalamischen Läsionen handelte es
sich um eine Zyste (Pat. A. S.; Nr. IV), ein Kavernom (Pat. H. S.; Nr. VIII) und eine
unklare zystische Läsion (Pat. H. L.; Nr. IX). Wir beschreiben die Anfallssemiologie
der Patienten und diskutieren diese vor dem Hintergrund der in der Literatur beschriebenen
Anfälle und ihres Pathomechanismus.
Key words:
„Subcortical” epilepsy - Brain stem fits - Brain stem lesions - Diencephalic lesions
- Thalamic lesions